2013 elején döntött arról a debreceni közgyűlés, hogy pályázik az 1-es villamosvonal teljes felújítására. Mint ismert, mivel a 2-es villamos és az 1-es villamos pályája egy szakaszon közös, ezt, a Nagyállomástól a Hunyadi utcáig tartó szakaszt már felújították. Az önkormányzat azt tervezte, hogy az 1-es villamospálya többi részét is felújítja. Ezeken a szakaszokon egyébként megemeltek több peront, hogy tudjanak ott is futni a CAF-villamosok, s ki lehessen vonni a forgalomból a régi sárga tujákat.
A közgyűlés által is elfogadott tervek szerint átépítenék, korszerűsítenék a pályát a Pláza és a Nagyerdei körút közötti szakaszon, a Pallagi úton részben új nyomvonalat is kialakítanának. Átépítenék a pályát az Ispotály utcán is. A felújított vonalon új villamosok közlekedhetnének. Kilenc darab alacsony padlós, 200-225 férőhelyes új villamos érkezhetne Debrecenbe. A tervek szerint a peronokat is átépítenék és fedett várókat alakítanának ki. A beruházás a becslések szerint 15 milliárd forintba kerül.
Varga László városépítési főosztályvezető most arról tájékoztatja a közgyűlést, hogy a pályázatot nem támogatták a KÖZOP programban, mivel a 2007-2013. között rendelkezésre álló forrásokat már lekötötték.
Az önkormányzat a pályázatban egyébként azt vállalta, hogy a Rákóczi utca 44. szám alatti ingatlant a projekt keretében megépítendő új áramátalakító gépház elhelyezése és fenntartása céljából a DKV Zrt. ingyenes használatába adja. Időközben azonban a Debreceni Hőszolgáltató Zrt., Hunyadi és Darabos utca sarkán lévő egykori nyomásszabályozó trafóháza erre alkalmasabbnak mutatkozik.
Varga László főosztályvezető épp ezért azt javasolja, hogy a Rákóczi utcai ingatlant adják el, az 1-es villamosvonal felújítására pedig a 2014-2020-as európai uniós programozási időszakban pályázzon újra a város. Szavazni a csütörtöki ülésen fognak az önkormányzati képviselők.