Az ország legnagyobb egyeteme már megkezdte a felkészülést a beiskolázásra. A középiskolai igazgatókat és osztályfőnököket fórumon tájékoztatták.
– A Debreceni Egyetem továbbra is a legnagyobb hazai felsőoktatási intézmény – ezt mutatják a legfrissebb aktív hallgatói adatok. Ezért az intézmény számára a beiskolázás szempontjából lényeges, hogy mit gondolnak a küldő intézmények vezetői és oktatói, és milyen a kapcsolat a középiskolai tanárokkal. Azt remélem, hogy ez a fórum segít abban, hogy kicsit másabb, még közvetlenebb legyen a kapcsolatunk Önökkel – hangsúlyozta Szilvássy Zoltán rektor a szerdai rendezvény megnyitóján.
Az intézmény már több éve rendez középiskolai igazgatóknak és osztályfőnöknek fórumot, ahol a felvételi eljárásról és a Debreceni Egyetem aktuális ajánlatáról tájékozódhatnak az érdeklődők.
– A rendezvény évről-évre népszerűbb, hiszen egyre többen vesznek részt a tájékoztató előadásainkon. Ezúttal több mint 25 városból érkeztek iskolaigazgatók, tanárok és tankerületi képviselők a fórumra – tájékoztatott Bartha Elek rektorhelyettes.
A programon a 2015-ös felvételi rendszer mellett a köznevelés aktuális kérdéseiről, feladatairól is szó volt. A területért felelős államtitkár szerint a köznevelési reform egyik fontos eleme a 3 éves kortól kötelező óvodáztatás. Az óvodában eltöltött idő és az ott szerzett kompetenciákat fejlesztő tudás ugyanis jelentősen meghatározza a gyermekek általános iskolai, majd későbbi teljesítményét. Czunyiné Bertalan Judit emellett a tanárképzés aktuális kérdéseiről is beszélt.
– Ahhoz, hogy az iskoláink jók legyenek és a minőségi-tartami megújulást valóban el tudjuk érni – a rendszerszerű feltételek biztosítása mellett – jól képzett pedagógusokra van szükség. Így elsődleges dolgunk a felsőoktatással egy olyan kapcsolat megtartása és kialakítása, ami egy módszertanilag és tartalmilag is erős, jól felkészült pedagógust tud nekünk biztosítani – fogalmazott az államtitkár.
A Debreceni Egyetemen jelenleg két típusú tanárképzés folyik: a bolognai rendszerben az osztott kétciklusú, 2013-óta pedig az osztatlan tanárképzés. Utóbbi, a 4+1, vagy 5+1 éves képzés egyre népszerűbb.
– Ez összefügg a piac igényeivel, hiszen főként a természettudományok területén tanárhiány van. Nagyon nehéz jó fizika, biológia, kémia tanárt találni. De néhány éven belül ez más területekre is igaz lesz, hiszen a bolognai képzésben a várnál sokkal kevesebb tanár szerzett diplomát. A jelenleg még aktív tanító generációk hamarosan nyugdíjba vonulnak, az ő pótlásukra nagy szükség lesz, és úgy tűnik, hogy a fiatalok ezt pontosan tudják – vélekedett Maticsák Sándor tanárképzési főigazgató.
A Debreceni Egyetemen erre a tanévre a bölcsészettudományi, a természettudományi, a zenei és az informatikai tanárképzésekre lényegesen több, csaknem félszáz hallgatóval többet vett fel, mint tavaly. A főigazgató szerint ez az adat is azt mutatja, hogy egyre többen szeretnének tanárok lenni.
unideb.hu