Koreai zászló

A koreai abécéről és kultúráról lesz kiállítás Budapesten

Kultúra

Dél-Korea ábécéje és nemzeti költője, Jun Dongdzsu köré épülő kiállítás látható hétfőtől a budapesti koreai intézetben.

A július 29-ig ingyenesen látogatható tárlaton a Jun Dongdzsu költészetét újraértelmező alkotásokkal találkozhatnak a látogatól a Koreai Kulturális Központban. A csoportos kiállításon a kortárs koreai művészet kiemelkedő alkotói, médiaművészek, szobrászok, festők művei szerepelnek – közölték a szervezők pénteken az MTI-vel. Mint írták, a szöuli Savina Kortárs Művészeti Múzeum és a budapesti Koreai Kulturális Központ tizenkét kiemelkedő alkotót felvonultató tárlata a koreai írás egyediségének bemutatására tesz kísérletet Dél-Korea legkedveltebb szerzőjének költészetén keresztül.

A japán gyarmatosítás idején, 1917-ben született Jun Dongdzsu első költeményeit 1936-ban több folyóirat és napilap közölte. Koreai felsőfokú tanulmányait követően Japánban angol nyelv és irodalom szakon tanult. 1943-ban letartóztatták: azzal vádolták, hogy részt vett a koreai diákok japánellenes mozgalmában. Két év börtönre ítélték Fukuokában, ahol 1945-ben, betegségben hunyt el.

Bár mindössze egy verseskötete jelent meg – a halála után kiadott Az ég, a szél, a csillagok és a vers -, a koreai irodalom egyik legfontosabb költőjeként tartják számon. Nemcsak lírai, de hazafias, ellenzéki költészetéről is ismert, amelyet a koreai társadalom japán megszállás alatt átélt élményei, így a koreai nyelv eltörlésére tett kísérletek határoznak meg. Jun Dongdzsu koreai ábécével, azaz hangullal írt versei így váltak a koreai nemzeti és kulturális identitás jelképévé.

2020-ban a szöuli Savina Kortárs Művészeti Múzeum a Koreai Tudományos és Technológiai Intézettel és a Yonsei Egyetemen működő Jun Dongdzsu Emléktársasággal együttműködésben elemzést készített a költő szóhasználatáról. A résztvevő művészek az elemzés eredményeként kapott jellegzetes karakterekből, szavakból és részletekből inspirálódtak. Így jött létre az első hangul-kiállítás, amely egyesíti a kortárs koreai művészetet és a negyedik ipari forradalom vívmányait.

A mostani tárlat kiállítói között szerepel Lee Lee Nam, akit gyakran hasonlítanak a 2006-ban elhunyt Pek Namdzsunhoz, a videóművészet atyjához; a helyspecifikus performanszairól ismert Kim Seung Young, akit történelmi, valamint személyes szinten az emlékezet és a határok foglalkoztatnak. Ő volt az, aki egy japán művésszel együtt pikniket tartott a Csendes-óceánon, és ennek dokumentációját a New York-i Modern Művészetek Múzeumában is kiállította. A divatperformanszokat bemutató Dabal Kim három másik művésszel együtt exkluzív tárlatvezetést is tart a budapesti kiállításon.

A koreai ábécé, a hangul figuratív jellegzetességeit és Jun Dongdzsu költészetének mondanivalóját hangsúlyozó kortárs műalkotások a mai Koreára reflektálnak; a kiállítás egyfajta beszélgetés az ország múltjáról és jelenéről.